10 tips voor de organisatie van een onvergetelijk jubileum!

26.02.2020

Soms is het goed om even stil te staan bij wat je als team samen hebt bereikt en welke ambities je hebt voor de toekomst. Een jubileumjaar van je bedrijf is zo’n moment. Een mijlpaal. En dat mag best gevierd worden. Niet met ‘zomaar’ een leuk feestje, maar met één of meerdere goed georganiseerde en onvergetelijke jubileumevenementen. We geven alvast 10 tips om je op weg te helpen.

1. Wat wil je met je jubileumviering bereiken

Wil je de binding met je bedrijf vergroten? Of zorgen voor meer saamhorigheid? Wil je medewerkers bedanken en motiveren voor je toekomstplannen? Zie je het jubileum als effectief marketinginstrument en wil je daarmee je ambities onder de aandacht brengen bij relaties?

2. Wie is je doelgroep

Op wie ga je je richten? Medewerkers, oud collega’s, familie, klanten, leveranciers, omgeving, media, studenten (toekomstige medewerkers)? Zet vooral je medewerkers in de spotlights. Zij hebben het jubileum van je bedrijf mogelijk gemaakt. Geef ze persoonlijke aandacht en betrek ze actief bij de jubileumactiviteiten. Je krijgt er ambassadeurs voor terug!

3. Wie is intern verantwoordelijk

Is dat één medewerker of een kleine werkgroep? Betrek eventueel medewerkers van de verschillende afdelingen, maar blijf als management ook betrokken en bewaak de doelstellingen en uitgangspunten. Zo voorkom je dat keuzes alleen vanuit iemands persoonlijke voorkeur worden gemaakt.

4. Jubileum zelf organiseren of uitbesteden

Je kunt je afvragen: Hebben we de creativiteit en ervaring in huis voor het organiseren van jubileumevenementen? Hoeveel tijd gaat erin zitten (en doe dat maal 2)?
Aan zelf organiseren zitten ook (financiële) risico’s: Stel je bent zelf ziek en niet beschikbaar of leveranciers komen hun afspraken niet na. Je hebt te maken met slechte weersomstandigheden, een ongeval of een sterfgeval vlak voor je event waardoor je het noodgedwongen moet annuleren.

5. Bedenk een jubileumthema

Met een inspirerend en motiverend jubileumthema of slogan communiceer je de bedrijfsvisie en je ambities voor de toekomst. Overweeg ook een speciaal jubileumlogo en huisstijl.

6. Wat mag het kosten

Hoe moeilijk soms vooraf te bepalen, een richtlijn van een budget helpt om de ideeën en plannen te kaderen. Indien je met een eventbureau werkt, vraag dan om een open begroting zodat je inzicht hebt in de kosten en samen keuzes kunt maken.

7. Tijd voor concrete ideeën

Kies een inspirerende plek om samen te brainstormen over ideeën voor één of meerdere jubileumactiviteiten. Laat de creativiteit dan de vrije loop, maar houd de doelstelling, uitgangspunten en doelgroep voor ogen.

8. Begin op tijd

Plaats de jubileumactiviteiten in een jaarkalender en laat deze goed op elkaar aansluiten. Begin bij voorkeur één tot een half jaar voor aanvang van het jubileumjaar. Je hebt dan nog volop keuze uit locaties en leveranciers en voldoende voorbereidingstijd.

9. Communiceer persoonlijk

Met originele en persoonlijke communicatie van je jubileumactiviteiten creëer je impact! Het jubileum gaat leven, mensen verheugen zich op de events. Maak film en foto opnames en gebruik deze in je online marketing. Je versterkt daarmee je werkgeversmerk. Dat bindt medewerkers en trekt bovendien nieuwe talenten aan.

10. Meet de impact

Bepaal je meetmomenten en (online) meetinstrumenten. Het geeft je ook de kans tijdens of na je jubileum follow up acties in te plannen op het gebied van werksfeer, recruitment en sales.

 

Zullen we afspreken om eens te brainstormen over leuke ideeën voor en de organisatie van een memorabel jubileum van je bedrijf? Neem dan contact op met Carel of Inge. Tel. 074 – 255 70 30 of info@tendolle.nl